• contact@clinicamasaya.ro
  • Luni - Vineri 8.00 ÷ 20.00

Media - Articole din ziare

Alimentatia si efectul sau asupra articulatiilor

2015-08-07
Alimentatia sanatoasa si miscarea sunt elemente importante pentru sanatatea oaselor si articulatiilor. Oasele au nevoie de nutrienti specifici pentru a fi sanatoase si puternice.

Indicele de masa musculara crescut duce la suprasolicitarea oaselor si articulatiilor, pe cand o greutate corporala normala le protejeaza, explica doctorul ortoped Tarek Nazer pentru Ziare.com.

Conditia articulatiilor afecteaza lichidul sinovial si cartilajele rezultand inflamatii. O abordare nutritionala este utila pentru sustinerea productiei acestor substante.

Cele mai cunoscute elemente pentru a avea oase sanatoase sunt calciul si vitamina D, dar si magneziul, proteinele, acizii grasi omega-3 si vitaminele A, C si K sunt esentiale.

Calciul ajuta oasele sa se dezvolte normal, puternice si sanatoase. Atunci cand cantitatea care se gaseste in sange, muschi sau intracelular nu este suficienta organismul foloseste calciul din oase ceea ce duce la cresterea riscului de fracturi si osteoporoza. Alimentele bogate in calciu sunt: lapte, iaurt, branza, somon, verdeturi inchise la culoare si fasole.

Vitamina D imbunatateste absorbtia calciului, este importanta pentru dezvoltarea oaselor sanatoase si are un rol major in preventia aparitiei osteoporozei. Se gaseste in galbenus de ou, ulei de peste, ton, sardine, somon si poate fi asimilata prin expunerea la soare.

Vitamina A are rol important in mentinerea vederii, pentru cresterea oaselor, in reproducerea si diviziunea celulara. Se gaseste in carne de vita, ficat de pasare, lapte, branza, oua, spanac si pepene galben.

Vitamina C este necesara in formarea colagenului. Colagenul este cel mai important component care se gaseste in cartilajii, ligamente, tendoane, oase si piele. Aceasta vitamina este importanta in refacerea tendoanelor care au suferit diferite rani, a ligamentelor si oaselor. Se gaseste in capsuni, kiwi, rosii, spanac, broccoli, ardei sau cartofi.

Vitamina K are rol important in reconstructia oaselor, este esentiala in formarea proteinelor oaselor si ajuta la o absorbtie buna a calciului in sange. Se gaseste in kiwi, salata verde sau spanac.

Magneziul este esential pentru relaxarea si contractarea muschilor, ajuta la mentinerea densitatii osoase bune. Se gaseste in cereale integrale, fasole, nuci, caju, avocado, banane sau broccoli.

Zincul ajuta la formarea osoasa si poate fi asimilat din drojdie de bere, galbenus de ou, carne de miel, ciuperci, soia sau cereale integrale.



Modalitati de a pastra oasele sanatoase:

- Exercitii fizice permanente care cresc densitatea osoasa;
- Expunerea moderata la soare, ce ajuta la mentinerea adecvata a nivelului de vitamina D;
- Dieta sanatoasa si echilibrata bogata in calciu, vitamineproteine vegetale si acizi grasi omega-3;
- Hidratare - consumul suficient de apa este important pentru sanatatea intregului organism si pentru sanatatea si functionarea buna a articulatiilor, oasele contin 20% apa, muschii 75% apa, lichidul sinovial 80% apa, cartilajele 85% apa.

Ce trebuie evitat

Exista insa anumite alimente si nutrienti care pot reduce densitatea osoasa, crescand riscul de osteoporoza si de boli osoase. Cei care vor sa aiba oase si articulatii sanatoase trebuie sa evite:

Alimentele sarate - pentru ca sodiul creste extragerea calciului din os.
Alimentele acide - deoarece reduc densitatea osasa si scad forta musculara care sustin scheletul.
Stresul - deoarece se "hraneste" cu calciu, privand sistemul osos de acest element.
Fumatul - pentru ca slabeste rezistenta osului, duce la osteoporoza prematura si creste riscul bolilor osoase.
Alcoolul si cafeaua - deoarece au efecte nocive.