Rutpura ligament incrucisat anterior (LIA)

Ruptura de ligamet incrucisat , simptome si tratament

Rutpura ligament incrucisat anterior (LIA)

Ruptura de ligament incrucisat anterior (LIA) este cea mai frecventa leziune ligamentara a genunchiului. Exista numeroase metode de reconstructie a LIA, dintre care amintim autogrefa din tendonul patelar, autogrefa din gracilis si semitendinos (hamstring), sau alogrefa (autogrefa se preleva de la pacient, iar alogrefa este obtinuta de la furnizori specializati in medicina sportiva).ruptura ligement incurcisat

 

Indicatia de ligamentoplastie:

Studiile arata ca orice genunchi instabil, dureros si cu leziune partiala (in cazul sportivilor) sau completa( in cazul tuturor persoanelor) trebuie tratata chirurgical prin reconstructie de ligament incrucisat anterior, prin diferite metode valabile in ziua de astazi.  Prin reconstructie evitam aparitia artrozei si a leziunii de menisc, secundare rupturii de ligament incrucisat anterior.

Operatia

Se face prin recoltarea unui ligament( se pot folosi ligamente de tip hamstring sau tendonul patelar) si efectuarea reconstructiei dupa prepararea grefei si al canalului unde noul ligament va fi introdus.
Fixarea autogrefei se realizeaza initial la nivelul tunelului femural folosind endobuton, care fixeaza grefa pe corticala externa a femurului. La nivelul tunelului tibial folosim un surub resorbabil. Tensionarea grefei se realizeaza prin flectarea genunchiului la 20 de grade.

Protocolul de  recuperare postoperator reconstructiei de ligament incrucisat anterior
Faza I: 1-14 zile
Scop
Controlul grefei și a sistemului de fixare al grefei  sunt protejate cu ajutorul unei orteze și prin exerciții specifice
Controlul inflamației și al edemului
Mobilizarea precoce a articulației genunchiului
Restaurarea mersului normal pe suprafață plană
Încărcarea – in limita toleranței dureroase cu orteza blocată la 30º
Exerciții
Mobilizarea pasivă a genunchiului  pe Artromot – 3 sesiuni a câte 2 ore/zi. Se începe la 30º pentru ca ulterior să se crească amplitudinea cu 10º/zi până la 90º
Extensia – evitarea extensiei active între 0-40º
Extensia pasivă – stați pe un scaun și plasați călcâiul pe un alt scaun, relaxând musculatura coapsei și lăsând astfel genunchiul să atârne în propria greutate până când este obținută extensia maximă
Flexia e limitată la 90º
Flexia pasivă – stați pe un scaun și lăsați genunchiul sa se îndoaie sub acțiunea gravitației. Puteți folosi celălalt membru pentru susținere dacă este necesar.
Faza II: Săptămâna 3-6
Scopuri:
Restaurarea mersului normal și a urcatului scărilor
Menținerea extensiei complete, flexie 90º
Protejarea grefei și a sistemelor de fixare
Creșterea propriocepției
Exerciții
Continuarea exercițiilor de la prima fază
Fără extensie activă la ultimele 40º
Bicicletă medicinală, bandă alergare – viteză înceată
Faza III: Săptămâna 6-12
Scopuri
Mobilizare maximă a genunchiului
Creșterea forței musculare
Exerciții
Bicicletă medicinală, bandă alergare – cu creșterea progresivă a rezistenței și intensității
Înot, hidroterapie
Exerciții pentru echilibru și propriocepție
Întărirea cvadricepsului până la 90º
Faza IV: Luna 3-6
Scopuri
Ameliorarea forței musculare, rezistenței și a propriocepției

Add comment


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.